Pénzügyi Tudatosság Program
2017. január 1. és 2017. december 31. közötti támogatási időszak

„Az itt töltött idő jó kedvvel telik, és a tudásunk is bővül. Az ösztöndíj sokat segít abban, hogy szüleimnek nem kell még nekem is zsebpénzt adniuk, mert amit kapok ösztöndíjat, be tudom osztani egész hónapra…”
Földi Klaudia, Tiszabura, 2017. december
A támogatott, többségében középiskolás diákok számára a Program ideje alatt egy pedagógus szakember vezetésével a Pénziránytű Alapítvány Gazdasági és Pénzügyi Kultúra kerettantervére épülő tananyagának felhasználásával tizenhárom foglalkozás volt Tiszaroffon a helyi református egyházközség gyülekezeti házának foglalkoztató helyiségében. A középiskolás diákok négy településről, Tiszabőről, Tiszaburáról, Tiszagyendáról és Tiszaroffról kerültek be a programba.
A programba való bekerülés több feltétele mellett meghatározóak voltak a személyes interjúk, a családlátogatások és a diákok tanulmányi munkája. A támogatási időszak kétszer hat hónapos támogatási periódusra oszlott. A támogatotti létszám tizenegy (11) fő volt akik a támogatási időszak alatt havonta (a Programról bővebben részben jelzett) pénzbeli támogatásban és 2017. decemberében egy egyszeri tartós élelmiszer csomag adományban részesültek. Az elsődleges cél többek között az volt, hogy a programban részt vevő diákok bővítsék és elmélyítsék az alapvető pénzügyi ismereteiket, illetve hogy a tanulással járó költségek családokra nehezedő terhe érezhetően csökkenjen.
A tananyag a mindennapi életről szól, a pénzügyi problémák megoldásához ad útmutatót. A diákok meg is fogalmazták, hogy mintha tipikusan nekik íródott volna a tankönyv, mert ők is ezekre a kérdésekre keresik a választ, amikor otthon szembesülnek a nehézségekkel. Átérezték a tankönyvben szereplő család anyagi helyzetét, de a foglalkozások egy részében a saját településükön tapasztalt helyzetekről, családi bevételeikről, lehetőségeikről beszéltünk. A család erőforrásainak felhasználása is érdekes beszélgetést eredményezett. Kiderült, hogy mindenki nagyon szorgalmas, segítőkész a saját családjában, kiveszi a részét az otthoni munkákban.
Korábban talán sokan gondolhatták úgy, hogy akkor tudják a legjobban a szeretteiket segíteni, ha otthon maradnak, ebből fakad például az is, hogy sokan nehezen szakadnak a családjuktól, akár rövidebb időre is. Ugyanakkor azt is meglátták, hogy fontos a továbbtanulás, az önálló élet, a munka, és természetesen, lehetőség szerint, a család segítése.
Bár a diákoknak a témafelvetésekről már voltak alapismeretei, de a fogalmak tisztázása jó lehetőséget adott a témák széleskörű átbeszélésére, amely gyakran meg is élénkítette a foglalkozások hangulatát. Arra a kérdésre, hogy mi a mai „modern ember” alapvető szükséglete, sokak azt válaszolták, hogy az okostelefon. Ezzel kapcsolatban arra jutottunk, hogy a pénzügyi ismeretek is pontosan olyan alapvetőnek tekinthetők, mint az okostelefon. Általánosságban elmondható, hogy a foglalkozások jó hangulatban teltek, mindenki szívesen és aktívan vett részt a tanulmányi munkában. Megjegyzendő, hogy a tanulók, amikor tehetségről, volt szó, eleinte mindig csendben ültek, de átbeszélésre került, hogy mindenki jó valamiben, büszke lehet valamire. A beszélgetések alkalmával egyre érdeklődőbbé váltak és meglátták azt, hogy mennyi területen tehetségesek.
A háztartások egyéb bevételeiből sokat ismertek, hiszen szinte mindegyikük családjában van, aki kap GYESt, családi pótlékot, álláskeresési járadékot, nyugdíjat. De motiválta őket a sok-sok lehetőség, melyeket most ismertek meg és a „még bármi lehetek, ha nagyon akarom” érzése.
A Program ideje alatt a Nemzeti Pályaorientációs Portálról különböző teszteket oldottak meg a diákok a pedagógus útmutatása alapján. A középiskolások egyre szívesebben beszéltek saját családjuk anyagi helyzetéről, illetve a problémák megoldási lehetőségeiről, jövőbeli terveikről.
A tananyag könnyebb elsajátítása érdekében előadás, magyarázat, kérdezés, vita, érvelés, páros munka, csoportmunka, játék, házi feladat, fejlesztő értékelés módszerei került alkalmazásra.
Összességében elmondható, hogy a Program előtt a tanulók pénzügyekkel kapcsolatos ismeretei több ponton is hiányosak voltak, s a Program végső soron ezen kívánt javítani és a visszajelzések alapján javított is. A pénzügyi kultúra és tudatosság oktatása éppen ezért rendkívül fontos és hiánypótló kezdeményezésnek számít, mivel már a legfiatalabb generációk pénzügyi oktatásával és nevelésével olyan ismereteket közvetít, amelyek a felelősségteljes döntések meghozatalához nélkülözhetetlennek tekinthetők. Az alapvető pénzügyi fogalmak és összefüggések bemutatása által értékteremtő és -közvetítő munkát sikerült elvégezni, amellyel a diákok sikerességéhez járulhattunk hozzá.
Budapest, 2017. december
