A Tiszaroffi Mikrorégió Pénzügyi Tudatosság Programja
2017.01.01.-2017.12.31. közötti támogatási időszak
„A pénzzel kialakított viszonyunk a lelkünkre is hatással van. Az előrejutáshoz először az alapot kell rendbe tennünk – vagyis elsőként az anyaggal kell tisztába kerülnünk ahhoz, hogy továbbléphessünk a szellemi úton. Ha valóban megértjük és birtokoljuk a pénzt, az a testhez hasonlóan kimondottan hasznos lehet fejlődésünk ösvényén. Ha azonban eluralkodik a szellemen, és megszállottá tesz, a test és a pénz is meggátolja, sőt, akár meg is akadályozhatja az előrejutást. Csak az képes a fejlődésre és az anyag rabláncainak levetésére, aki uralja ezeket.”
(Ruediger Dahlke: A pénz pszichológiája)
A Pénzügyi Tudatosság Program egy karitatív célú program, amely egyedülálló kezdeményezésnek tekinthető a tiszaroffi mikrorégióban. Az itt élő, és a Programba bekerült diákok pénzügyi tudatosságának, valamint pénzügyi kultúrájának fejlesztése.
A Program célcsoportja a hátrányos helyzetben élő roma és nem roma, többségében középiskolás diákok voltak. A Program jelzett támogatási ideje alatt havonta 11 fő tanuló részesül 50.000,-Ft/fő/hótámogatásban és Karácsonyra mindenki egy 27.000,-Ft/fő értékű tartós élelmiszerekből összeállított csomagot kap. A pénzügyi és természetbeni juttatás mellett minden diák részt vesz a havi rendszerességű foglalkozásokon is.
A gazdálkodási és pénzügyi kompetenciák fejlesztése
A diákok egy része nem minden esetben rendelkezik megfelelő pénzügyi, gazdasági ismeretekkel, amelynek következtében nem tud kellő körültekintéssel döntést hozni a saját életét érintő pénzügyi-gazdasági kérdésekben. Minderre tekintettel fontos számunkra az, hogy a Program keretében a tanulók alapvető ismereteket szerezzenek a gazdaság működéséről, megismerjék a gazdasági tevékenység és a mindennapi élet kapcsolatát, megértsék a termelés és a fogyasztás összefüggéseit, továbbá hogy legyenek ismereteik az egyes termékek árát befolyásoló tényezőkről. Ennek érdekében hétköznapi példák bemutatásával megérthetik, milyen elvek szerint működik a piac, hogyan alakul a kereslet és a kínálat, illetve ezek milyen kölcsönhatásban állnak egymással. Ettől azt reméljük, hogy sikerül azt az alapvető szempontot elsajátítaniuk, hogy vásárlásaiknak, kiadásaiknak egyensúlyban kell lenniük a bevételeikkel. Fontos, hogy már ebben a korban megalapozzuk a pénzzel való felelős gazdálkodást. Az ösztöndíjasok különféle szituációs gyakorlatokon keresztül megismerhették a család, mint a legkisebb gazdálkodási közösség működésének legfontosabb jellemzőit.
A diákok megtanulhatják, hogy előre tervezzenek, képesek legyenek megfontoltan, a lehetőségeket mérlegelve meghozni döntéseiket és ne legyenek közönyösek a pénzügyeik iránt.
Tiszaroff, 2017. január
