Esély Program II. tengely Kárpátalja Program
A Program keretében 2016. júliusában két turnusban 160 kárpátaljai magyar diáknak és 16 fő kísérőtanárnak volt alkalma a magyar tenger partján üdülni, Zamárdiban. A kárpátaljai magyar diákok és kísérőtanáraik mintegy harminc (30) településről és több oktatási intézményekből érkeztek. Mind a diákokat, mind a kísérőtanárokat a Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetség ajánlotta az Alapítvány figyelmébe, tekintettel arra, hogy a diákok és a pedagógusok egész éves fáradhatatlan munkája kitüntetett figyelmet és megbecsülést érdemel. Az üdülési program célja a tartalmas szabadidő biztosítása mellett, a magyarságtudat erősítése és az emberi kapcsolatok, a közösség építése volt, tekintettel arra, hogy a diákok és a kísérőtanáraik egy jelentős része Kárpátalja különböző településeiről jött és nem feltétlenül ismerte egymást.
Kárpátalja Tábor
Első turnus
2016. július 11–17. Zamárdi

Az első tábor résztvevői július 11-én lépték át a határt, ahol már várta őket három busz és még több mint 400 kilométer. A csoport késő délután érkezett meg a híres üdülőhelyre, Zamárdiba, ahol örömmel fogadta őket a tábort vezető munkatársi csapat. A hosszú út fáradtsága sem akadályozta meg a diákokat abban, hogy vacsora után még egy nagy városnéző sétát tegyenek Zamárdiban.
A diákok döntő többsége még sosem járt a Balatonnál. Az utat mindannyian azzal érdemelték ki, hogy Kárpátalján előkelő helyezést értek el különböző tanulmányi, sport- vagy művészeti versenyeken. A diákok többsége 7-8. osztályos volt, de akadt közöttük középiskolás is. A fiatalokban érdeklődő, tanulni vágyó, a jövőjüket tudatosan építő személyiségeket lehetett megismerni, ezért igazán hálás feladat volt számukra programokat szervezni.
A diákcsoportot kísérő pedagógusok részben pihenni, részben táboroztatni érkeztek, így a vendéglátók igyekeztek számukra minél több szabadidőt biztosítani azzal, hogy a programokat úgy állították össze, hogy mindenki (diák és felnőtt) egyaránt jól érezze magát a tábor ideje alatt.
Az első nap hosszú utazása után este egy drámajátékos foglalkozás keretében a fiatalok – és az őket kísérő pedagógusok is – megismerkedtek egymással, hiszen a tábor résztvevői több iskolából, egész Kárpátalja területéről érkeztek.
A második napon a strandolásé volt a főszerep, délután egy rövidebb séta és fagylaltozás, majd focimeccs után egy vendégzenész gitárkíséretével közös daltanulás és zenélés kezdődött az üdülő parkjában, a nap végén pedig táncházra került sor.
A harmadik nap az esős idő a fürdőzés helyett inkább a beltéri programoknak kedvezett, amit az animátorok segítettek. A szálláshely kitűnő adottságainak köszönhetően egyszerre három helyszínen is zajlottak a különböző foglalkozások. A kreatív diákok kézműves foglalkozáson vehettek részt, a játékos kedvűek izgalmas vetélkedőkben mérhették össze tudásukat és tehették próbára ügyességüket, illetőleg a harmadik helyszín a különféle társasjátékok kedvelőit várta. A délután folyamán a táborba érkező drámapedagógus vezetésével a csapatok három különleges jelenetet dolgoztak föl, melyekhez díszleteket, jelmezeket és kellékeket is készítettek. A jó hangulatú, mozgalmas és tanulságos órák még jobban erősítették a közösség összetartó erejét. Este újból a közös zenélés és éneklés formálta a hangulatot, majd filmklub várta a csapatot.
A negyedik napon közös kirándulás szerepelt a tábor programjában. A kiadós reggelit egy még kiadósabb séta követte, majd komppal kelt át a csapat a Balaton túlsó partjára. Ott két csoportra oszlott a társaság, az egyik csoport Tihanyba, a másik pedig a tihanyi Belső-tó partjára indult. Az egyik csoport kirándulás keretében megismerkedett a Balaton kialakulásának történetével, Tihany különleges mikroklímájával, növény- és állatvilágával. A községben sétálók megcsodálták a Tihanyi Apátságot és megismerhették a tihanyi visszhangot, elvegyülhettek a forgatagban, majd pihenésképpen a főutcán fagylaltozás következett. Az ebédre a Belső-tó partján került sor. Kis pihenést követően a két csoport programot cserélt, s aki eddig túrázott, az a településre indult és fordítva. Igazán fáradtan, de élményekkel gazdagodva indult haza a táborlakók serege késő délután, akikre még egy nagy séta és egy újabb kompút várt rájuk. Az ötödik napon minden fáradtság ellenére a szabadidős programok voltak a hangsúlyosak, a koraesti strandolás után a közös zenehallgatás és éneklés sem maradhatott el.
A szombati nap ismét a fürdőzésé, az igazi balatoni hangulaté volt. Az esti születésnapi ünnepséggel egybekötött közös zenélés, majd a diákok táncháza koronázta meg az élménydús hetet. A tábor lakói, bár különböző településekről és oktatási intézményekből jöttek, igazi közösséggé kovácsolódtak a tábor ideje alatt.
A vasárnap a hazautazásé és a könnyes búcsúzkodásé volt. Előkerültek a filctollak, és a tábori pólók megteltek az itt megismert barátok neveivel. Aztán nekiindult a három busz, és rótta a 420 kilométert a határig. A beregsurányi határállomásra érve fájó szívvel búcsúztak egymástól a vendégek és vendéglátók, csak a viszontlátás reménye vigasztalt mindenkit.
Zamárdi, 2016. július
Kárpátalja Tábor
Második turnus
2016. július 17–24. Zamárdi

A második csoport a július 17-én lépte át a határt nyolc pedagógus kíséretében. A határ innenső oldalán már várta őket három busz, amelyekkel az előző táborozók hazautaztak. A második csoport késő délutánra érkezett meg Zamárdiba, ahol nagy szeretettel várta őket a tábort vezető csapat, valamint az előző turnusból maradó diákok, akik a második tábor szervezési feladataiban önkéntesen vállaltak fontos szerepet, mint ifjúsági segítők.
A hosszú út sem akadályozta meg a diákokat abban, hogy vacsora után egy nagy sétát tegyenek a környéken; Zamárdi esti forgataga ugyancsak mindenkit elvarázsolt.
A második csoport tagjai már a középiskolás korcsoportból kerültek ki. Az utat a diákok szintén azzal érdemelték ki, hogy Kárpátalján sikeresen szerepeltek valamilyen tanulmányi, sport- vagy művészeti versenyen. Mindannyian érdeklődő, tanulni vágyó, a jövőjüket tudatosan építő tanulók, a jövő értelmisége, ezért is komoly feladat volt számukra is a programokat megszervezni.
A második nap délelőttjén egy drámajátékos foglalkozás keretében a kísérő pedagógusok is megismerkedtek a diákokkal, valamint a diákok is többet megtudhattak arról, hogy ki melyik településről érkezett. A bemutatkozást hosszú strandolás követte. Itt is elmondható, hogy a diákok többsége ugyanúgy nem járt még a Balatonnál, mint az előző heti csoport. Az este sportolással telt, a csapat szívesen futballozott, röplabdázott és tollaslabdázott. Este közös gitáros zenélés, énektanulás és éneklés volt a program, hiszen a tábor lakóihoz a második héten is érkezett vendégzenész.
A harmadik napon a kiadós reggelit egy nagy séta, majd izgalmas komputazás követte, hogy aztán az északi parton a csoport kettéváljon; az egyik csapat kirándulni indult, a másik pedig Tihanyba ment sétálni. A kirándulók ezen a héten a Barátlakásokat tekintették meg, majd ellátogattak a híres Levendulásba is. A községben sétálók meghallgatták a tihanyi visszhangot, megnézték az Apátságot és a gyönyörű környezetben sétáltak. A tihanyi Belső-tó partján aztán letelepedett a csapat és az ebédjüket ott fogyasztották el, majd azt követően a két csoport cserélt, aki eddig a községben sétált, az túrázni indult és fordítva. A hazafelé vezető utat a viharos balatoni hajózás tette igazán különlegessé. Este jó hangulatú filmklub várta az élményektől fáradt ifjúságot.
A következő napon a táborvezetők a kárpátaljai csoportot kísérő tanárok részére is egy kirándulást szerveztek. A kísérőtanárok úti célja Budapest volt, ahol városnézés keretében a főváros főbb látnivalóit is megtekintették a Feneketlen-tótól a Városligetig, majd tömegközlekedéssel bejárták a Duna-partot és a Várnegyedet. A látványosságok után a tanárok egy finom estebédet töltöttek el, majd visszaindultak a táborba.
A táborban a reggelit követően a fiatalok Pintér József debreceni történész, középiskolai tanár Nemzettudat című előadását hallgathatták meg. Az előadás az első részében a magyarnak lenni és embernek lenni gondolatkört is érintve tért ki annak a jelentőségére, hogy milyen megélni a magyarságot határon innen és határon túl. Az előadás második részében Magyarország hivatalos zászlóinak története élményszerű bemutatására került sor. Az előadást a hallgatóság vastapssal fogadta és az emelkedett légkörben elénekeltük nemzeti imádságunkat, a Himnuszt Az előadás után sportolás következett. A csapat a játékszervezők vezetésével felváltva strandolt, focizott és röplabdázott. Ebéd után egy újabb foglalkozás is belefért a sportos és strandolós délutánba. A táborlakók közül 35 fő jelentkezett az önismereti tréningre, amelyet Gajdos Viktória debreceni mentálhigiénés szakember vezetett. Az estét jó hangulatú közös zenélés és filmklub zárta.
Csütörtökön szintén különleges nap várt a kárpátaljai tanulókra. A csoportokra osztott lebonyolításnak köszönhetően mindenki kipróbálhatta magát számháborúban, kreatív kézműves foglalkozásokon, sportversenyekben és vetélkedőkben. Délután táncház szerepelt a tábor napirendjén. A táborozók között több néptáncos és népdalénekes diák is volt, így az ő vezetésükkel a többiek is megtanulhattak néhány alaplépést és a tanuláson túlmenően a táborlakók megcsodálhatták a két táncospár előadását is. Pénteken egymást váltották a sportfoglalkozások és a balatoni fürdőzés. Este nem maradhatott el a közös zenélés, melyhez a diákok a vendégzenész iránymutatásával még hangszereket is készítettek. Az esti pihenő előtt a diákok által szervezett magyarság-előadásra került sor, amely teret biztosított mindenki számára, hogy elmondja, mit jelent számára magyarnak lenni.
Szombaton a diákok el sem akartak mozdulni a Balaton partjáról, így csak az étkezések idejére és a közös fagylaltozásra jöttek ki a vízből. A búcsúestét közös zenélés, éneklés, majd táncház zárta.
Az utolsó nap már az utazásé volt. A kora reggeli búcsú nagyon nehéz volt és az ajándékpólókon újból sorra gyűltek a barátok aláírásai.
Mindkét táborban, élményekben gazdag találkozásokat tudhattunk a hátunk mögött, viszont örök barátságokat és kapcsolatokat magunk előtt.
Zamárdi, 2016. július
