> Harmadik év

Esély Program I. tengely

A Tiszaroffi Mikrorégió Tehetséggondozó Programja

2017. október 1–2018. szeptember 30. közötti támogatási időszak

A harmadik támogatási évben nyolc fő támogatott ösztöndíjas diák vett részt a Programban Tiszabő, Tiszagyenda és Tiszaroff településekről. A pedagógiai munkát két pedagógus végezte, a korábbi évekhez hasonlóan megbízási jogviszony keretében, a komplex logisztikai és az operatív feladatokat az elmúlt évekhez hasonlóan több önkéntes látta el társadalmi munkában. A Program keretében, a jelzett támogatási időszak alatt a támogatottak a következő támogatásokat kapták: havonta ösztöndíj-támogatás 20.000,-Ft./fő/tanulmányi hó, valamint egyszeri téli tűzifa juttatás minden támogatott részére 150.000,-Ft/fő értékben kiszállítva.

A diákok tanulmányi eredményeit segítette a Program keretében Tiszaroffon, tizenkét alkalommal megszervezett fejlesztő foglalkozás. További segítség volt, hogy egy adomány révén mindegyik ösztöndíjas egy laptoptáskát és díszdobozos tollat kapott.

A foglalkozásokon alkalmazott pedagógiai módszerek és technikák, valamint a különböző tanulásszervezési stratégiák a tanulók ön- és társismereti készségeit nagyban fejlesztették, amely a szűkebb és tágabb környezethez alkalmazkodó, konstruktív életvezetés alapjainak elsajátítását, valamint problémamegoldó  képességeik fejlesztését erősítették. Ezek az alkalmazott módszerek és technikák a helyes jövőkép kialakítását az empátiakészség fejlesztésével segítették elő. Az önismeret fejlesztése kulcsszerepet játszik a reális énkép kialakításában, valamint a kudarcok és a sikerek kezelésében. Ebből a nézőpontból a meseterápia módszereinek alkalmazása hatékony segítséget nyújtott egy pozitív életszemlélet kialakításában és ezáltal a problémák megoldására törekvő, konstruktív, a kudarcok okozta szorongást leküzdő attitűd elsajátítása tekintetében. A reális nézőpont fejlesztése abban nyújt támogatást, hogy a diákok megtanulhatták mind az erősségeiket, mind a gyengeségeiket helyén kezelni. A gyengeségekkel való szembenézésnek és az erősségek fejlesztésének a lehetőségével szintén a személyiség fejlesztése került a foglalkozások középpontjába. A foglalkozások eredményeként a diákok nyitottabbá váltak és elsajátították a probléma- és érzelemközpontú megküzdési stratégiák alkalmazását, amelyek abban segítik őket, hogy egy reális jövőkép megfogalmazása alapján céltudatosan haladjanak a terveik megvalósítása felé.[1]

Az eredményeket számba véve igen nagy elismerésnek tekintendő, hogy az egyik ösztöndíjas diák rajza megjelenhetett a Pénziránytű Alapítvány által 2017-ben kiadott Küldetések a pénz világában c. tankönyvében illusztrációként. A pozitív mérleget tovább erősíti, hogy a nyolc fő ösztöndíjas diák fele kimagasló tanulmányi munkát folytat, ketten az érettségit követően a főiskola elvégzését tervezik, hárman az érettségi megszerzését, és hárman a szakképesítés megszerzését tűzték ki célul. Többen tanulmányi versenyeken is részt vettek.

Összegezve megállapítható, hogy a Program ideje alatt a támogatás a legmegfelelőbb helyekre került és olyan mélyszegénységben élő családok életnek mindennapjait tette könnyebbé, akik a támogatások nélkül nem tudták volna biztosítani gyermekük tanulmányi előmenetelét.

Tiszaroff, 2018. szeptember

 

Felhasznált és további olvasásra ajánlott irodalom:

Dávid Imre – Fülöp Márta – Pataky Nóra – Rudas János: Stressz, megküzdés, versengés, konfliktusok, Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2014. (=Dávid et alii, 2014.) (interneten is hozzáférhető: http://tehetseg.hu/sites/default/files/konyvek/geniusz_34_net.pdf)

Margitics Ferenc – Pauwlik Zsuzsa: Megküzdési stratégiák preferenciájának összefüggése az észlelt szülői nevelői hatásokkal, Magyar Pedagógia, 2006., 106. évf. 1. szám 43-62. (=Margitics-Pauwlik, 2006.)

Szekszárdi Julianna: Erősségeink és gyengeségeink (a közoktatás „SWOT-analízise”), Iskolakultúra, 2008, 2008/9-10. p. 117-128. (=Szekszárdi, 2008.)

[1] Vö.: Szekszárdi, 2008., Margitics-Pauwlik, 2006., Dávid et alii, 2014.