> Harmadik év

Esély Program II. Tengely Kárpátalja Program

Kárpátaljai Tehetséggondozó Program

2017. október 1.– 2018. szeptember 30. közötti támogatási időszak

„Számomra nagyon sokat jelent ez a Program, s nemcsak nekem, hanem a szüleimnek is óriási segítséget nyújt. Sok versenyre járok, de legbüszkébb a matematika versenyeken elért eredményeimre vagyok. Idén 1. helyezést értem el a járási matematika versenyen, továbbjutva a megyei matematika versenyre a 3. helyezést sikerült elhozni. A Zrínyi Ilona Matematikaversenyen az 1. helyezést sikerült elérnem, a KMPSZ által szervezett Geőcze Zoárd matematikaversenyen 3. helyen sikerült végeznem. A járási sakkversenyen 1. helyen végeztem, a KMDFKSZ által megszervezett tanulmányi vetélkedőn 1. helyezést sikerült elérnem matematikából.”

Györke Zsófia, Balatonföldvár, 2018. augusztus

„A Program fontos részévé vált az utolsó középiskolás tanulói éveimnek, ezalatt nemcsak az ösztöndíjat értve, hanem a felejthetetlen táborokat is. Bár az elmúlt tanévben az érettségi vizsgáimra összpontosítottam, az azt megelőző években több tucatnyi tanulmányi vetélkedőn vettem részt és értem el dobogós helyezéseket. A KMPSZ égisze alatt szervezett megyei versenyeken magyar nyelv-és irodalom, történelem, földrajz, kémia, fizika, matematika tantárgyakból végeztem 1-3. pozíciókban. Az Ukrajnai Országos Középiskolai Tantárgyi Vetélkedőn első helyezést értem el magyar nyelv-és irodalomból 2017-ben. Az egyetemen igyekezni fogok minden tőlem telhetőt megtenni, hogy nagytudású emberré váljak. Álmom, hogy sportközgazdász legyek, célom egy nagy futballklub sportigazgatói posztja, amely merész célkitűzés, de nem megvalósíthatatlan.”

Szlucky Ferenc, Balatonföldvár, 2018. augusztus

 

A Program harmadik támogatási évében folytatódott a Kárpátaljai Tehetséggondozó Program, amelynek keretében Kárpátalja egész területéről, 24 településről negyven (40) hátrányos helyzetű rászoruló diák részesülhetett ösztöndíj-támogatásban 10 tanulmányi hónapon keresztül. A támogatási szerződések megkötéséhez a 2018. év őszi szünetében utaztak ki az Alapítvány munkatársai a kárpátaljai Nagydobronyba. A helyszínt a Nagydobronyi Református Líceum térítésmentesen biztosította az Alapítványnak, amelyet ezúton is megköszönünk Gál Erika Igazgatónőnek. A Program a támogatott diákokat és családjaikat figyelembe véve 160 fő életére volt pozitív hatással. A jelzett támogatási időszak alatt a támogatottak 20.000,-Ft/fő/tanulmányi hó ösztöndíj-támogatásban részesültek.

A 2018. év szeptemberétől a negyven (40) ösztöndíjasból huszonhét (27) fő felsőoktatási intézményben folytatja tanulmányait, egy (1) fő felsőfokú képzésben vesz részt, tíz (10) fő pedig közoktatási intézmény tanulója.

A felsőoktatásban tanulók megoszlása oktatási intézményenként:

 

Budapest

ELTE Állam- és Jogtudományi kar, jogász szak, 1 fő

ELTE Informatika Kar programtervező informatikus szak, 5 fő

ELTE Gazdálkodástudományi Intézet gazdálkodási és menedzsment szak, 2 fő

Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar Pénzügy és számvitel szak, 1 fő

ELTE Természettudományi kar, biológia szak, 2 fő

Károli Gáspár Református Egyetem, Keleti nyelvek és kultúrák–japán szak, 1 fő

Nemzeti Közszolgálati Egyetem közigazgatás-szervező szak, 1 fő

Budapesti Képzőművészeti Egyetem Festőművészet kar, grafikus-tervező szak, 1 fő (felvételt nyert)

 

Debrecen

Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Kar, orvosi szak, 1 fő

Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar, anglisztika szak, 1 fő

Debreceni Egyetem Természettudományi-és Műszaki Kar, vegyészmérnök szak, 1 fő

Debreceni Egyetem Műszaki Kar, gépészmérnöki szak, 1 fő

Debreceni Egyetem Informatika Kar, mérnökinformatikus szak, 1 fő

Debreceni Egyetem Műszaki Kar, építészmérnök szak, 1 fő

 

Ungvár

Ungvári Nemzeti Egyetem Fizika Kar, mikro-és nanoelektronika szak 1 fő

Ungvári Nemzeti Egyetem, Társadalomtudományi Kar, nemzetközi kapcsolatok szak, 2 fő

Ungvári Nemzeti Egyetem, történelem szak levelező tagozat, 1 fő (párhuzamos képzés)

Ungvári Nemzeti Egyetem Információs Technológiai Kar, informatika szak, 1 fő

Ungvári Nemzeti Egyetem ukrán-magyar oktatási tudományos intézet matematika szak, építészmérnök szak levelező tagozat, 1 fő (párhuzamos képzés)

 

Beregszász

Nyíregyházi Egyetem Beregszászi Gazdaságtudományi Kar gazdálkodási és menedzsment szak levelező tagozat, 1 fő (párhuzamos képzés)

Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Pszichológia-pedagógia Tanszék, óvodapedagógiai szak, 1 fő

Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Felsőfokú Szakképzési Intézet, turizmus szak, 2 fő

Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola matematika szak, 1 fő

 

Munkács

Munkácsi Állami Egyetem Humán Pedagógiai Kollégium Iskolai Tanszék, alsós tanári szak, 1 fő

A fentiek alapján elmondhatjuk, hogy a támogatottak a középiskola elvégzését követően majdnem 100%-ban folytatják tanulmányaikat a felsőoktatásban, és szerteágazó kutatási területekkel foglalkoznak, amelyekhez érdemi és valós segítséget nyújtott az ösztöndíj támogatás, valamint a részükre szervezett programok.

Budapest, 2018. szeptember

 

Köszönetnyilvánítás

A Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség ajánlására kerültünk az Esély Program 2016. évi nyári táborába. Örültünk a lehetőségnek, hogy az anyaország legszebb tájára, a magyar tengerpartra, a Balatonra kísérhettük el Kárpátalja legtehetségesebb diákjait.

Már az utunk elején mindannyiunkban megfogalmazódott a Tamási Ároni gondolat:

„Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne.”

S mi valóban otthonunkból hazaérkeztünk. Hazaérkeztünk azért, mert itt az anyaország befogad bennünket, hisz közös a múltunk, közösek a gyökereink, közös az édes anyanyelvünk. Ezt vallja mind a 40-en kárpátaljai diák, akik kis hazánk különböző vidékeiről érkeztek ide, Balatonföldvárra.

A magyar identitástudat erősítése érdekében a nyári tábor 3. éves programjában szerves egységben összekapcsolódott a képzés, a sport, és a közösségi élet. Előtérbe kerültek a közösségi fejlesztési programok. Sok volt a csoportos foglalkozás, játék, vitaest. Ez nagyon elnyerte tetszésünket, hisz mindezek segítik a gyerekek közösséggé formálódását. Középpontban állottak a közösség fejlesztési, érzékenyítő előadások, és a fiatalokat érintő témák. De elhangzottak a társadalmi problémákat elemző előadások is. Fontosnak tartjuk mindezeket, hogy a jelenlegi bonyolult társadalmi helyzetben tudjanak eligazodni.

Szerintünk nagyban segítette a diákok gazdasági ismereteit a Pénziránytű Alapítvány programja, amely az idei évben gyakorlati foglalkozások keretében mélyítette el a fiatalok tudását.

Vaszkó Vera, a Beregszászi Bethlen Gábor Magyar Gimnázium történelem tanára azt emelte ki, hogy a magyarságtudat erősítésében nagy szerepet játszik a magyar történelem tanítása a kisebbségi létben. Ennek bevezetése hosszú és bonyolult folyamat volt Kárpátalján. Azért, hogy létrejöjjön, elsősorban tankönyvre volt szükség, amelyet a történelem tanárok lelkes csoportja Vaszkó Vera közreműködésével megvalósított. Ebből a szempontból különösen is értékesek voltak a három év táborozásai folyamán Pintér József tanár úr előadásai, és a kirándulás a Tihanyi Apátságba, amely elmélyítette a diákok történelmi ismereteit.

Köszönetet mondunk az anyaországnak, a Magyar Nemzeti Banknak és a Pénziránytű Alapítványnak az erkölcsi, anyagi és szakmai támogatásért.

Hidi Erika, a Nagydobronyi Középiskola ének-zene tanára azt vallja, hogy megmaradásunk záloga múltunk, hagyományink őrzése. A tábor munkájában a közös esti programokat tartotta a legértékesebbnek, így például a szalonnasütést, amely alkalmat kínált a közös éneklésre, népdalok tanítására. Külön köszönetet mond a tábor vezetőinek, hogy bevonták a reggeli áhítat levezetésébe.

Nagy Hajnalka, a Nagydobronyi Középiskola tanára fontosnak tartotta azt hangsúlyozni, hogy a közösségi élet szervezése a tábor munkájának egyik kiemelkedő pontja volt. Nagyon fontos, hogy a jövő nemzedéke erkölcsileg megerősödött talajból indulhasson.

Szántó Edit magyar tanár, a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség vezetőségi tagjaként, és az Anyanyelvápolók Kárpátaljai Szövetsége elnökeként fontosnak tartom a magyar identitástudat erősítését, anyanyelvünk megtartását és őrzését, gyökereink összekovácsolását a közös szellemi tápláló talajt az anyaországgal, amely egy nemzetté kovácsol bennünket határon innen és túl. Ezt a szellemiséget megtaláltam az Esély Program munkájában, ennek megvalósítását tartom az Esély Program legnagyobb sikerének.

A hit-remény-szeretet jegyében zárnánk köszönő sorainkat. Reméljük, hogy diákjaink a jövő nemzedékének kiválóságai lesznek, és megerősítve tovább viszik azt a lelkiséget, amit a három év alatt a Program során megéltek.

 

Kelt.: Balatonföldvár, 2018.08.09.

Szántó Edit
Kazinczy-díjas magyar tanár
a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség Elnökségi tagja
az Anyanyelvápolók Kárpátaljai Szövetségének Elnöke
Nagy Hajnalka
a Nagydobronyi Középiskola tanára
Vaszkó Veronika
a Beregszászi Bethlen Gábor Magyar Gimnázium történelem tanára,
tankönyvszerző 
Hidi Erika
a Nagydobronyi Középiskola ének-zene tanára