Nyári tábor
Csapatépítés
Balatonföldvár, 2017. július 10–19.
„Büszkén kijelenthetem, hogy életem eddigi legjobb táborában vettem részt e program által. Elsősorban, engem először a szállás bámultatott el. Hihetetlennek találtam, pár lépésre volt a Balaton hűs vize, ezen kívül álombeli látvány fogadott. Meglepődtem minden egyes nap. Kalandpark, vitorlázás, nevezetességek, és ezer más dolog.”
Katona Ferenc, Balatonföldvár, 2017. július

„Ami a legjobban tetszett a táborban, az a társaság volt. Nagyon jó volt újra találkozni a tavaly nyáron megismert emberekkel, felidézni a régi emlékeket és újakat szerezni. Úgy gondolom 10 nap alatt nagyon jó csapat lett belőlünk. Ha nyár, akkor Balaton, mondják. És milyen igaz. A Balaton adott egy alaphangulatot a tábornak, így sokszor a rossz idő sem tántoríthatott el bennünket a fürdőzéstől.
A másik kedvencem a táborban az a kiscsoportos beszélgetés volt….Első nap fel kellett írnia mindenkinek azt a témát amiről szeretne beszélni, és a legtöbbször felírt témák nyertek. Nagyon érdekes volt hallani mások véleményét, megismerni a nézeteiket.”
Pap Noémi, Jánosi 2017. augusztus
Az Esély Program II. tengely Kárpátaljai Tehetséggondozó Programjában részt vevő 40 középiskolás ösztöndíjas részére 2017. július 10. és 19. között Balatonföldváron szerveztünk nyári tábort. A fiatalokat Kárpátaljáról 5 pedagógus kísérte el. A tábor programjainak célja egyrészt az oktatás és a képzés, másrészt a közösségfejlesztés volt.
Fontos cél a kárpátaljai magyar diákok társadalmi és tradicionális beágyazottságának megértése és megerősítése. A család, a lakóhely és a kárpátaljai, valamint a Kárpát-medencei magyarság egészének a diákok is részei. Ennek a többszintű kapcsolati dimenziónak a szempontjait szeretnénk bennük tudatosítani. Azt reméljük, hogy hozzájárulunk a minél sikeresebb társadalmi és helyi szerepvállalásukhoz.
A csapatépítő foglalkozások naponta 2×1 órában 10-10 fős homogén csoportokban történtek. A foglalkozások öt alkalommal előre meghatározott témákat dolgoztak fel. További három alkalommal pedig a csoportokat összevonva lehetőséget biztosítottunk arra, hogy egy-egy, a diákok által kiválasztott témát dolgozzunk fel közösen. A témákat a demokrácia szabályainak megfelelően a tanulók vethették fel és választhatták ki. A témák feldolgozása a vita, a beszélgetés és a drámajáték módszerével történt.
A foglalkozások során felhasználtunk olyan rövidfilmeket, amelyek vitára sarkalltak, érzékennyé téve a fiatalokat a hétköznapi életben előforduló különféle kérdésekre és problémákra. Irányított beszélgetéssel, de mindig a konszenzust, a közös nézőpontot keresve dolgoztuk fel a felmerült kérdéseket.
Olyan közösségfejlesztő, érzékenyítő és csapatépítő játékokat is alkalmaztunk, amelyek alkalmasak a csoporton belüli együttműködés és összetartozás fejlesztésére, az egyéni és a csoportos értékrendek tisztázására és a társak iránti bizalom növelésére.
Mindezt abban a reményben tettük, hogy fiataljainkban megerősödjenek mindazok az értékek, amelyek szorosabbá teszik kapcsolatukat szűkebb és tágabb környezetükkel, szülőföldjükkel és a Kárpát-medencei magyarsággal. A tábor munkatársi közössége a diákok visszajelzései alapján úgy értékelte, hogy a kitűzött célokat sikerült megvalósítani. Az ösztöndíjasokban rendkívül öntudatos és elkötelezett fiatalokra ismertünk.
Balatonföldvár, 2017. július
Takácsné Varga Eszter
középiskolai tanár
