> Második év

Esély Program I. tengely

A Tiszaroffi Mikrorégió Tehetséggondozó Programja

2016. október 1–2017. szeptember 30. közötti támogatási időszak 

 

Tiszaroffon az Esély Program második évét zártuk 2017 szeptemberében. Az előző év után óriási érdeklődéssel várták a diákok a Program folytatását. A második támogatási évben is nyolc fő támogatott ösztöndíjas diák került be a Programba Tiszabő, Tiszagyenda és Tiszaroff településekről. Az előző támogatási évhez hasonlóan a pedagógiai munkát két pedagógus végezte megbízási jogviszony keretében, a komplex logisztikai és az operatív feladatokat több önkéntes látta el társadalmi munkában.. A Program keretében a jelzett támogatási időszak alatt a támogatottak a következő támogatásokat kapták: havonta ösztöndíj-támogatás 50.000,-Ft./fő/hó, minden támogatott részére 150.000,-Ft/fő értékben egyszeri téli tűzifa juttatás kiszállítással és negyedévente 25.000,-Ft/fő értékben tartós élelmiszercsomag adomány.

Az első év után a támogatottak előtt egyre világosabbá vált, hogy a komoly tanulmányi munka nélkülözhetetlen ahhoz, hogy sikeresek legyenek a mindennapi életben. A Program kapcsán átbeszélt pályaválasztási szempontok alapján különböző potenciális szakmák mint pályaválasztási opciók merültek fel, melyek lehetőséget biztosíthatnak a fiatalok jövőjére nézve.

Az új támogatási évben tanult új fogalmak értelmezése kapcsán többször is sor került élénk eszmecserékre, amelyek többször is humorosra fordultak. Például a szűkösség fogalmának tisztázása egyértelműen a fiúk és a leányok közötti nézetkülönbségeket hozta felszínre, mert míg a leányok a kozmetikumokhoz, addig a fiúk a laptophoz ragaszkodtak mindenáron, mint létszükségleti cikkhez. Az érvelésük általában jó hangulatot teremtett, amely még inkább segített elmélyíteni az egyébként komoly figyelmet és munkát igénylő tananyagot. A különböző módszerek (a téma felvetése, vita, megbeszélés, játék, csoportmunka, önálló munka) alkalmazása elősegítette a Program egy éve során megtartott 12 foglalkozáson előkerülő témák alapos átbeszélését.

Nagy jelentősége van annak, hogy az egyén felismeri-e a tanulás jelentőségét. Fontos, hogy a diákok elsajátítsák ezeket az elveket, és eszerint próbáljanak meg élni a jövőben, hogy világossá váljon előttük: akkor tudnak igazán hasznos segítség lenni a családjuk számára, ha tanulnak, lesz szakmájuk, munkájuk és önálló keresetük.

Több foglalkozáson is oldottunk meg teszteket az ajánlott Nemzeti Pályaorientációs Portál oldaláról. A diákok szívesen válaszoltak a kérdésekre. Az önismereti teszteket kitöltve elismerték, hogy valóban hasznos ismereteket szerezhetnek magukról, amelyek birtokában könnyebben rátalálhatnak a nekik leginkább testhezálló foglalkozásra, felismerhetik saját képességeiket és készségeiket.

Szükséges megemlíteni, hogy a támogatási év végére az ösztöndíjas diákoknak már határozott elképzeléseik, céljaik lettek a jövőjüket illetően, és a különböző tesztek és az azzal kapcsolatos kérdések rávilágítottak arra is, hogy a céljaik elérése érdekében mi mindent kell még tenniük. A tanulók megértették, hogy mennyire fontos a kitartás, az önbizalom, a magabiztosság, és ezek hogyan kapcsolódnak a tanuláshoz, a műveltséghez, az értelmi és érzelmi intelligenciához.

Összességében elmondható, hogy a támogatott ösztöndíjas diákok közül azok, akik időközben jó tanulmányai eredménnyel befejezték az általános iskolát, továbbtanulnak és a középiskolában folytatják tanulmányaikat.

 

Tiszaroff, 2017. szeptember