> Oktatás

Nyári tábor

Oktatás

Balatonföldvár, 2018. augusztus 01–10.

„A tábor mindegyik alkalma a lehető legjobb emlékekkel gazdagított. A folytonos sport-activityk, a mentálhigiénés előadások, a „Bankvelem” foglalkozásai nem hagytak unatkozni! Különösen nyomot hagyott bennem Pintér József: A trianoni békeszerződés és következményei című történelmi előadása…..mint határon túli magyar, valóban szívből hálás vagyok azért a kiváló lehetőségért, amit az Összefogás a Jövőért Alapítvány nyújtott nekünk.”

Csizsevszki Adrián, egyetemi hallgató,
Ungvári Nemzeti Egyetem

„Idén veszek részt a táborban harmadszor. Mint eddig is minden évben, úgy most is rengeteg élménnyel gazdagodtunk. A programok színvonalasak és változatosak voltak. Különféle előadásokon vettünk részt…A táborok az elmúlt három évben a legkedvesebb emlékeimmé váltak. Nagyon hálás vagyok ezért a lehetőségért, és nem tudom ezt elégszer megköszönni.”

Prihoda István, egyetemi hallgató,
Budapesti Gazdasági Egyetem

  

„Véleményem szerint a legnagyszerűbbre a Pénziránytű Alapítvány Bankvelem egész napos interaktív programja sikeredett. Felszabadultan, valóban új dolgokat tudtam meg, például a hamis és valódi bankjegyek megkülönböztetésének rengeteg módját; a csapatok gyakorlati gazdasági játékokban vettek részt, amelyeket egyetemi orientációm szempontjából is kifejezetten értékeltem. A legérdekesebb élményem a nap során egy négymillió forintos brikettel való találkozás volt.”

Szlucky Ferenc, egyetemi hallgató,
Eötvös Loránd Tudományegyetem

  

Az Alapítvány Esély Program II. tengely keretében 2018. augusztus 01. és 10. között került megrendezésre a Nyári Tábor Balatonföldvár 2018. program, amelyen hátrányos helyzetű rászoruló kárpátaljai diákok vettek részt, akiknek többsége az Alapítvány tehetséggondozó programjában is részt vesz. Részükre, a korábbi évek táborozása során kialakult gyakorlatot követve, különböző oktatási és szabadidős programok kerültek a Program célkitűzéseivel összhangban.

A diákok, akiknek nagy része a felsőoktatásban tanul, illetve nyert felvételt a különböző felsőoktatási intézményekben az oktatási programok keretében pénzügyi ismeretterjesztés témakörében is gazdagodhattak ismeretekkel, a Pénziránytű Alapítvány által kiadott Iránytű a pénzügyekhez című tankönyvét mindenki megkapta ajándékba, valamint egy adomány révén mindenki kapott egy laptoptáskát, egy jegyzettömböt és díszdobozos tollat. Az ajándékokért és a szakmai támogatásért ezúton is köszönet illeti a támogatókat!

Az alábbiakban szerkesztett változatban közöljük a Pénziránytű – BankVelem Pénzügyi Oktató Program szakmai beszámolóját és ezúton köszönjük szíves közreműködésüket!

  

Pénziránytű – BankVelem Pénzügyi Oktató Program

A Pénziránytű-BankVelem pénzügyi oktató Program a Pénziránytű alapítvány támogatásával a PontVelem OkosProgram keretében valósul meg.

A PontVelem OkosProgram játékos környezetben arra tanítja a diákokat, hogy az elvégzett munkával (iskolai szelektív gyűjtés, tudáspróbákon való részvétel) megkeresett jövedelmet (pontok) nem kell azonnal elkölteni (beváltani ajándékra), hanem érdemes vele gazdálkodni, takarékoskodni (BankVelem Program), sőt a pontokat akár nemes célokra is fel lehet ajánlani (SegítsVelem Program).

A Pénziránytű-BankVelem Utazó Iskola házhoz viszi a programot és játékos interaktív foglalkozásai keretében országosan szólítja meg a diákokat. Az elmúlt 3 évben közel 100.000 általános iskolás diák vett részt regisztráltan programjainkon. Az utazó programban 305 általános iskolát látogattunk meg eddig.

2018. augusztus 8-án szerdán az Összefogás a Jövőért Alapítvány rendezésében a Nyári Tábor Balatonföldvár 2018. program keretében 1 napos pénzügyi workshopot tartottunk 40 fő 18-20 év közötti gimnazista, érettségiző, egyetemista fiatalnak.

Megvalósult Program:

A program összeállításánál nagy hangsúlyt fektettünk a hagyományos demonstrációs eszközeink és a digitális pedagógiai módszertanok ötvözésére. A nap során bemutattunk számtalan olyan ingyenesen elérhető, a pénzügyi tanulást elősegítő applikációt, melyet a diákok saját eszközökön is tudnak gyakorolni a későbbiekben.

Az itt hallott tematika váza a pénzügyi mérleg részeinek megismerése, a hitel fogalomköre és a gazdasági alapok ismerete a kereskedelem és a vállalkozás üzemeltetés tükrében. A workshopon tanult ismeretek előnyt jelentenek a gazdasági vonal felé továbbtanuló diákok előmenetele során.

A programot 3 fő tréner bonyolította.

Eszközpark: www.bankvelem.hu , www.mobidik.hu

Menetrend:

9:30                 Érkezés

9:30-10:00      Helyszín bejárása, eszközök kipakolása

10:00-10:45    Ismerkedős játékok

Alliteráló nevek a pénzügyekhez kapcsolódó szavakkal. Pl: THM Tamás, Infláció Ingrid, Kamat Kriszti, Bank Bálint, Bruttó Bianka, Nettó Niki, Euro Eszter.

Fejre csapós játék  névtanulós reflex játék

Kézbe csapós koncentrációs körjáték

Gubanc játék  testkontaktus játék.

Energizer játék Józsi a pénzgyárban dolgozik

Közösségépítő játék Mázinga

Csoportalakítás. Játék pénzek segítségével 2 db 6 fős és 4 db 7 fős csapatba osztottuk a diákokat.

10:45-11:00    Szünet

11:00-12:00    Elméleti oktatás

Pénz körforgása. Adók meghatározása a diákok segítségével. Kiadás, Bevétel, alapfogalmak tisztázása, takarékosság mintájára készült feladat megoldása. Havi kiadások illetve bevételek összesítése. Bevétel – kiadás arányai, hitel és a hozzá tartozó alapfogalmak megismerése. Hosszú távú illetve rövidtávú célok összehasonlítása idővonal játék segítségével.

Hiteltípusok meghatározása, váratlan pénzügyi helyzet megoldási fajtái.

Zárás: Kahoot programmal digitális ellenőrző feladatok.

12:00-12:45    Digitális pénzügyi oktatás-ismerkedés

A Pénziránytű Alapítvány által fejlesztett online és ingyenesen elérhető játékok közül a Gyümölcspiac ismertetése, csapatonként 2 tablettel próbajáték lebonyolítása.

12:45-13:00    SZÜNET

13:00-14:00    EBÉD

14:00-15:30    Digitális pénzügyi oktatás-játék és döntő

Gyümölcspiac döntő és a tapasztaltak elméleti kiértékelése.

Remek süti online játékon keresztül a vállalkozás üzemeltetés alapfogalmai, a kereslet-kínálat egyensúly megértése.

Tesztjáték és döntő.

A bankjegyek biztonsági elemeinek megismerése a Magyar Nemzeti Bank ZsebpénzM nevű applikációjának segítségével. A diákok üveglapok közé helyezett valódi pénzeken vizsgálhatták meg, hogy milyen módszerekkel kereshetjük meg a biztonsági elemek egy részét. Majd a Keresd az Igazit! pénzkereső játékot is kipróbálták.

A brikett megismerése, a pénz újrahasznosításainak lehetősége.

Zárás: Kahoot programmal digitális ellenőrző feladatok.

15:30-15:45    SZÜNET

15:45-16:15    Szabadtéren digitális kincskeresés program, tabletekkel.

A feladatokat QR kódon keresztül kell beolvasni, tematika: az eddig megismert fogalmakhoz kapcsolódó.

 16:15-16:45    PontVadász játékkal ellenőriztük a nap folyamán tanultakat.

 16:45-17:10  Terep rendezés, pontok összesítése, majd eredményhirdetés a beethebest program segítségével.

Tisztelettel:

Pénziránytű-BankVelem Utazó Iskola Csapata
Koltay Eszter koordinátor
info@bankvelem.hu

  

A trianoni békeszerződés és következményei című előadás

Az előadás témája a közelgő centenárium alapján is aktuális volt. A téma aktualitását nem veszíti, mert – főképpen a határon túli magyarság nap mint nap szembe találkozik vele. A kisebbségi sorsban élő magyarságnak élete minden napján számtalanszor szembe kell néznie Trianon negatív következményeivel.

Az előadás – amelynek vázlata 50 PPT-fájlba foglalt kivetített dia – első fejezetében rámutattam Trianon helyére és szerepére a magyarság történelmében. A második fejezetben a békeszerződésre ható okokról és előzményekről szóltam.

Észrevételeim és a visszajelzések alapján állíthatom, hogy a kárpátaljai fiatal ösztöndíjasok megértették az előadás lényegét, amely megerősítette és elmélyítette magyarságtudatukat, hogy az összmagyarság stratégiai céljait tekintve felelősen cselekvő egyénekké és közösséggé váljanak.

Balatonföldvár, 2018. augusztus

Pintér József
történész, középiskolai tanár

 

„Köszönöm szépen a lehetőséget, hogy ennyi nagyszerű és értékes ember körében pihenhettem és fejlődhettem. Erősödött nemzettudatom és lakálpatriotizmusom az itt töltött idő alatt. Ezúton szeretném a lehetőséget megköszönni, hogy részese lehettem ennek a csodának.”

Lőrinc Ingrid, egyetemi hallgató,
Ungvári Nemzeti Egyetem

 

Mentálhigiénés személyiségfejlesztő előadás és tréning

Mint a 2018-as Balatonföldváron szervezett tábor egyik segítő szakembere, munkám mottójául Albert Einstein szavait választottam, miszerint „A tudomány gyorsabban fejlődik, mint a lelkiismeret.” A tábor résztvevői számára, akik elsősorban fiatal felnőtt diákok voltak, olyan fejlődés-lélektani, mentálhigiénés tudást szerettem volna átadni, ami hasznosítható és esetleges hiányt is pótol esetükben.  Sajnos a jelenlegi gimnáziumi képzés Magyarországon, de határon túl is, köztudottan túlnyomórészt az IQ fejlesztését szorgalmazza. A felnövekvő generáció pedig éhezi az élményszerű tanítást, azt, hogy a nagymennyiségű tárgyi tudás mellett az érzelmi intelligencia fejlesztésére is sor kerüljön. Ennek okán a Felnőtté válás és boldogulási képesség c. előadás mellé egy Együttműködési készségeket mozgósító és fejlesztő közösségépítő tréning megtartását  is terveztem. Célom az volt, hogy az előadásban elhangzott fejlődés-lélektani anyagot a diákok kiscsoportban, személyes élményekkel tűzdelve meg tudják osztani. Mivel a tábor célközönsége nyitottan fogadta az anyagot, próbáltam segíteni, a diákokban tudatosítani a felnőtté válás nehézségeit és örömeit, megértetni, hogy a lelki egészség megőrzése szempontjából mennyire fontos a felnőtt életbe való integrálódás, a kielégítően működő párkapcsolat, a felelősségvállalás magunkért és másokért, a társadalmi együttműködés egyén és közösségek között. Mindenképpen foglalkozni akartam a szülőkről való érzelmi és egzisztenciális leválás lélektani folyamataival, a pálya- és párválasztás kérdéseivel, az érték-orientált világnézet és az értékvesztés tényének tisztázásával, valamint a reziliencia, mint boldogulási képesség fogalmával. Mint gyakorló mentálhigiénés szakember, úgy érzem sikerült a diákoknak átadni azt a preventív tudást, ami, reményeim szerint a tréningben, a gyakorlás által beépült a készségarzenáljukba.

Az előadás és a tréning során egyaránt nagyon jó érzés volt tapasztalni a diákok nyitottságát és tudásszomját.  Pozitívumként lehet kiemelni, hogy az együttműködési készségeket fejlesztő tréningen a diákok valóban tudtak kompromisszumot kötni egymással, tudtak tárgyalni és problémaorientáltan dolgozni. A legvégén egy olyan alkotást adtak ki a kezükből, amihez mindenki egyenként hozzá tudta tenni a saját részét. A beszélgetésekben személyes példák is előkerültek. A diákoknak lehetőségük volt gyakorolni az önfegyelmet és önkontrollt, a meghallgatás és empátiás készségüket, a kritika kezelésének a készségét, a másokkal való megegyezés szükségességét az együttműködési folyamatban.  A legvégén egy kreatív feladatot is kaptak, amelyben segítség nélkül kellett valami együttműködést megvalósítani. Itt a diákok a Nélküled együttes egyik dalát énekelték el szintetizátoros kísérettel.

Örömmel konstatálható, hogy a fiatalok magas együttműködést és igen kreatív feladatmegoldást tudtak produkálni a közös szakmai munka során. Összegzésképpen őszinte elismeréssel tudok róluk nyilatkozni és hálásan megköszönöm, hogy részese lehettem ennek a lelkileg termékeny folyamatnak. 

  

Balatonföldvár, 2018. augusztus

Gajdos Viktória
Csapó István közösségi díjas mentálhigiénés szakember,
okleveles orosz nyelv-és irodalom szakos középiskolai tanár, családterapeuta