Példakép Alprogram
Az Esély Program keretein belül a Példakép Alprogram olyan pozitív példaképek bemutatását és megismertetését célozza, akik tehetséggel, szorgalommal, kitartó munkával és folyamatos tanulással a sikeressé válás útját jelenítik meg. Ezáltal a támogatott diákok motivációt nyerhetnek saját tehetségük kibontakoztatására és a tanulásra, önmaguk folyamatos fejlesztésére.
Mindebben a pedagógus munkatársak szerepe kettős: egyrészt hatékonyabbá tenni az oktatási program megvalósulását, másrészt a tanulók már meglévő ismeretit bővíteni a roma kultúra és hagyományok területén. Az ösztöndíjasokat elsősorban az alapfokú intézményekben folytatott tanulmányaik alatt kell továbbtanulásra bátorítani és a tanulás fontosságát hangsúlyozni. A diákoknak motivációra van szükségük, hogy a tanulmányaikat minél komolyabban vegyék, ezáltal minél jobb tanulmányi eredményt érjenek el.
Az Alprogramban részt vevő diákok felnőtt életre történő felkészítése nem asszimilációra, hanem identitásuk megőrzésére helyezi a hangsúlyt azt megerősítve, hogy kultúrájuk komoly értéket képvisel.
Az Alprogram irányelvei a következők:
- a nevelés (szociális tanulás, identitástudat, jövőkép)
- az oktatás (felzárkóztatás, integrálódás, sikerélmény központú ismeretszerzés)
- a roma kultúra és hagyományok ápolása
- egészséges énkép kialakítása
Célok:
- a rendszeres, pontos, fegyelmezett feladat-és munkavégzés szokásainak elsajátítása,
- a tanulók lemorzsolódásának megakadályozása,
- a kötelességtudat fejlesztése,
- a lelki egészség iránti igény felkeltése, megismerése és tudatosítása,
Az Alprogram hatékonyságát elősegítő témák, előadások, fejlesztő játékok, művészeti alkotások megismertetése, azok keletkezésének a háttere, az értékes, egyben hangulatos beszélgetések óriási hatással vannak a diákokra. A Példakép Alprogramnak köszönhetően a támogatott diákok olyan gondolkodás- és szemléletformáló úton indulnak el, amely előfeltétele lehet annak, hogy saját maguk is sikeressé váljanak. Az Alapítvány elkötelezett abban, hogy minden segítséget megadjon a támogatott diákoknak, hogy minél hamarabb megvalósítható célokat tűzzenek ki maguk elé, amelyeket kitartó munkával és tanulással képesek elérni. Abban hiszünk, hogy az ösztöndíjasok rátalálnak arra a szakmai életpályára, amelyben tehetségüket a legjobban ki tudják bontakoztatni.
Tiszaroff, 2015. október
Példakép Nap I.

Gyárlátogatás
A Programban részt vevő támogatottak Szolnokon, a Béres Gyógyszergyárban vehettek részt egy látogatáson 2015. októberében. A gyár igazgatója személyesen vezette körbe az ösztöndíjasokat, és részletes előadása mellett megmutatta a gyár különböző egységeit, többek között a gyártósorokat is, ahol a gyógyszerek készülnek. A csoport Id. dr. Béres József emlékszobáját is megnézhette, akinek az életútjáról sok motiváló érdekesség hangzott el. Igazgató úr az előadásában a folyamatos tanulás és fejlődés fontosságát hangsúlyozta. A látogatás végén minden támogatott kapott egy nagy értékű vitaminkészítményekből álló ajándékcsomagot, amelyért külön köszönet jár a Béres Gyógyszergyárnak. Igazgató úr külön kiemelte és megdicsérte a csoport érdeklődő figyelmességét, akik számára különleges és felemelő érzés volt a látogatás.
A kutatóbiológus előadása
Szintén 2015. év októberében látogatta meg Horváth József roma kutatóbiológus az ösztöndíjas diákok foglalkozását, aki Debrecenből érkezett Tiszaroffra. Az előadó személyisége és életútja egy olyan példa a támogatottak előtt, aki jól ismeri az ösztöndíjasok mindennapi küzdelmeit, hiszen maga is mélyszegénységből indulva lett elismert szakember. Horváth József előadása keretében beszélt a romák helyzetéről és személyes életútjáról, amellyel kapcsolatban az akaratot hangsúlyozta, amely a tanulmányi előmenetelben a legfontosabb szerepet tölti be. Az előadás után jó hangulatú beszélgetés következett, a diákoknak volt lehetőségük kérdezni és beszélgetni az elismert kutatóbiológussal.
Tiszaroff, 2015. október
Példakép Nap II.
A festőművész előadása [1]

A tiszaroffi Példakép Nap lehetőséget adott a Programban részt vevő roma származású gyerekek tehetséggondozására, indentitásuk erősítésére.
Ráhangolódásként Az ördög és a cigányasszony című mesét tekintettük meg. A mese vetítését azért választottam, mert az életkori sajátosságokat figyelembe véve úgy éreztem, a motiváció és az érdeklődés kialakításának megfelelő eszköze lehet. Ezen túl a mese számos olyan elemet hordoz magában, amely a cigány kultúrát vizuálisan jeleníti meg. A Szécsi Magda meséjéből, Orsós Teréz képeinek felhasználásával készült kisfilm jó gondolatébresztőnek bizonyult, a diákok megfogalmazhatták érzéseiket, véleményüket.
A bemutatkozás irányítottan történt, szerettem volna feltérképezni, hogy ki mivel foglalkozik jelenleg és mik a tervei a jövőre nézve.
Szentandrássy István és Péli Tamás mestereim bemutatását kiemelten fontosnak tartottam, hiszen alakjuk a roma és az egyetemes képzőművészetben meghatározó. Magamról elsősorban alkotásaimon keresztül próbáltam képet adni. A rögtönzött kiállítás szervezésével célom az volt, hogy a gyerekek színek, témák, formák szerint tudjanak csoportosítani, különbséget tenni.
A képek egyéni kiválasztása utáni véleményalkotással műalkotás-elemzés és kommunikációfejlesztés valósult meg. A valódi hozadéka azonban ennek a feladatnak abban rejlett, hogy azt a bizalmi viszonyt tudtam megalapozni, amely a további együttműködés feltétele volt. Ezt követően kerülhetett sor olyan alapvető kérdések és értékek megvitatására, mint a Ki vagyok, Merre tartok? Mit szeretnék?
A hatékony munka érdekében csoportokat alkottunk. A csoportalkotás játékos formában történt. A felkínált roma mesékből kiválasztás után egy-egy részletet a diákok eldramatizáltak. A gyakorlattal kreativitásuk, együttműködési képességük fejlődött, ismeretük bővült. Fontosnak tartottam a visszacsatolás jelentőségét, azt, hogy ki hogyan érezte magát a feladatban, mi volt pozitív a számára.
„A szép új világ” megteremtése gyakorlattal a jövőképalkotást szerettem volna segíteni. A csoportok közösösen jelenítették meg az általuk elképzelt világot vizuális formában. A cél a kooperáció, a tolerancia, a fantázia és a kommunikáció fejlesztése volt.
Az értékelés beszélgető körben történt. A diákok után a programban részt vevő pedagógusok és előadó vendég-orvosok is megfogalmazhatták véleményüket, érzéseiket.
A programban részt vevő diákok nagyfokú aktivitását és érdeklődését tapasztaltam. Jómagam nagyon pozitívan éltem meg a találkozást. Örülök, hogy az országban több helyen tapasztalhatom a roma gyermekekkel szembeni nyitott, segítőkész attitűdöt, ami valódi tehetséggondozásban valósul meg. Véleményem szerint az alapítvány kezdeményezése példaértékű és követendő.
Kiskőrös, 2016. április 17.
| Kunhegyesi Ferenc |
| festőművész |
[1] A példakép nap krónikájaként Kunhegyesi Ferenc festőművész úr beszámolóját változtatás nélkül közöljük. Ezúton is hálásan köszönjük, hogy ellátogatott a Tehetséggondozó Program alkalmára!
Példakép Nap III.
Roma színészek előadása

2016. év májusában látogatta meg Lovas Emília roma színésznő és munkatársai a Tehetséggondozó Programban résztvevő diákokat Tiszaroffon. A vendégek a délelőtt folyamán dráma- és szituációs játékokat vezettek, ezt követően pedig a jövőről, a tervekről és a célokról vezettek beszélgetést. A színészek bátorításként megosztották saját tapasztalataikat, nehézségeiket és küzdelmeiket, amelyekkel pályájuk során találkoztak. Az elmondottak azt erősítették meg a diákok számára, hogy küzdeni kell, a tanulást nem szabad feladni. Az esetleges kudarcélmények ne elbizonytalanodáshoz vezessenek, hanem éppen ellenkezőleg azt erősítsék meg, hogy az egyén a céljai megvalósítását ne adja fel.
Tiszaroff, 2016. május
