> Pénzügyi Ismeretek Nyári Tábor 2015

Pénzügyi Ismeretek Nyári Tábor

Tiszaroff, 2015. augusztus 3–14.

 Magyarország 2015-ben csatlakozott először az Európai Pénzhét (European Money Week) közel harminc országot átfogó kezdeményezéséhez, amelynek célja az általános és középiskolások pénzügyi ismereteinek megalapozása, valamint egy széleskörű szakmai összefogás megteremtése a pénzügyi tudatosság fejlesztésében aktív szerepet játszó szervezetek és intézmények között.[1]

A programsorozat fókuszában az országszerte számos általános és középiskolában megvalósuló pénzügyi tematikájú tanórák állnak, melyek megtartásához a Pénz7 szervezői minden szükséges feltételt biztosítanak a kezdeményezéshez csatlakozó iskolák tanárai számára. Az intézmények tanrendjéhez igazodó tematikus hét során a diákok saját osztálytermeikben, tapasztalt pedagógusok és pénzügyi szakértők által kidolgozott, játékos tananyag segítségével sajátíthatják el a pénz hétköznapi használatához kapcsolódó ismereteket.[2] 

A fentebbi kezdeményezéssel kapcsolatban kerültünk Tiszaroffra az Alapítvány meghívására. A nyári táborban a környező települések hátrányos helyzetű diákjai vettek részt. A központi téma a pénzügyi tervezés és a takarékosság volt, melyet a Pénziránytű Alapítványnak köszönhető tanmenet szerint oktattunk. A kéthetes nyári tábornak a helyi református egyházközség egyik ingatlana adott otthont. A nyári táborban a diákokat hétfőtől péntekig 9-17 óra között teljes ellátás és gazdag program várt. Az oda és a visszautat az Alapítvány mikrobusza biztosította. A hátrányos helyzetben lévő roma és nem roma fiatalok a mindennapi élethez nélkülözhetetlen, alapvető pénzhasználati ismeretekre tehettek szert a tábor ideje alatt. Az oktatás olyan kérdésekre terjedt ki, hogy az embernek milyen bevételei és kiadásai vannak, illetőleg mit jelent, hogy ne költekezzenek túl, s ennek a kérdését megvizsgáltuk a család kontextusába helyezve is. A szegénységben élők számára is fontos a tudatos tervezés. A pénzügyi ismeretek olyan jelentőséggel bírnak az egész életre vetítve, amiről már gyerekkorban érdemes elkezdeni a gondolkodást.

A pedagógusoknak nem volt egyszerű feladat lekötni átlagosan napi 50–55 iskolás korú gyerek figyelmét, de mindezt logikai, szituációs és drámajátékokkal sikerült elérni. Örömmel tapasztaltuk, hogy a diákok a sokszor bonyolult logikai feladatok megoldásában is jeleskedtek. Sikerként éltük meg, hogy a nyári táborban eltöltött idő eredményeképpen kiderült, hogy többeknek is van konkrét elképzelésük, hogy mivel szeretnének a jövőben foglalkozni, megtalálták, milyen tevékenység illene a legjobban a személyiségükhöz, és többen is voltak olyanok, akik a továbbtanulás mellett döntöttek.

 

Tiszaroff, 2015. augusztus

[1] http://penziranytu.hu/penz7
[2] http://penziranytu.hu/penz7