Pénzügyi Ismeretek Nyári Tábor
Tiszaroff, 2016. július 4–8.

A tavalyi év sikeressége eredményeképpen sor került az idei folytatásra. A 2016. évi tábor minden eddiginél nagyobb létszámot eredményezett, immáron négy település (Tiszabő, Tiszaroff, Tiszagyenda, Tiszabura) naponta közel 100 diákja várta kíváncsian a tábort és benne a pénzügyi foglalkozásokat. A diákokat a településekről az Alapítvány és a helyi református egyházközség mikrobuszaival szállítottuk oda és vissza.
A tanulók nagy száma és az életkori „szórtság” tette szükségessé, hogy három csoportra osszuk őket, így mindenki az életkorának megfelelő szinten sajátíthatta el a pénzügyi és gazdasági alapismereteket. A téma részben a tavalyi képzés tartalmát is felölelte. Egyrészt mert az előző táborban csak a diákok egy része vett részt, másrészt ezeket az ismereteket nem lehet elégszer ismételni és gyakorolni. A tananyag továbbá kiegészült az idősebb korosztály számára összeállított szélesebb körű ismeretanyaggal is. A fő vezérfonal természetesen a pénzügyi tervezés és takarékosság volt.
A diákokat egész héten sokszínű program várta, ezért komoly tervezést és körültekintést igényelt a pénzügyi ismeretek elhelyezése a napirendben. A három csoport rövid szünetekkel követte egymást mind az öt nap során, így a szakmai stábnak nagy feladatot jelentett a tananyag gondos összeállítása. A tábor pénzügyi ismeretanyaga a Pénziránytű Alapítvány által a Pénz7 programsorozatra kifejlesztett oktatási segédanyagain alapult. A napközis jellegű nyári tábornak ezúttal is a helyi református egyházközség ingatlana adott otthont.
A foglalkozások mindig interaktívak, tevékenységre ösztönzők és játékosak voltak. A diákok lelkesen vettek részt a feladatok megoldásában, sőt, a tavalyi táborozók készséggel segítettek az idén bekapcsolódóknak. Rendszerint csapatmunkában dolgoztunk, így a bátortalanabb vagy visszahúzódóbb diákok is elsajátíthatták a tananyagot és könnyebben beilleszkedhettek a tábori közösségbe.
A foglalkozásokat mindig motivációs beszélgetéssel kezdtük, ahol felmértük az előzetes ismereteiket az adott témáról, illetve megkerestük a közös kapcsolódási pontokat, melyekből kiindulva elindulhatott a közös munka.
A tananyag mindhárom korcsoport számára azonos ívet járt be:
- Kezdetben a diákok megismerkedtek az őket körülvevő világ – számukra is érzékelhető – pénzügyeivel (miből élünk, hol találkozunk pénzzel stb.).
- A második napon megismerkedtek a pénz kialakulásával, történetével, a pénz fogalmával.
- A harmadik napon számba vettük a bevételi forrásokat
- A negyedik napon a kötelező, rendszeres és lehetséges kiadásokat rendszereztük szintén nagy körültekintéssel a helyi körülményekhez és lehetőségekhez igazodva.
- A záró foglalkozás fő témája az egyensúlyteremtés volt. A pedagógiai hatás itt volt a legjelentősebb. Egyértelműen ennek a tananyagnak a feldolgozása igényelte a legnagyobb felkészültséget és körültekintést. Hatalmas kihívás az egyensúly megteremtése a kevés pénzből élők számára, illetve komoly dilemma, hogy milyen prioritások vannak a családban, azaz mire költünk, például a számlák kifizetésére vagy élelmiszerre.
A nyári tábor ideje alatt felmerülő életvezetési és lelki kérdések megbeszélését Takácsné Varga Eszter vallástanár vezette.
A visszajelzések alapján úgy látjuk, hogy sokan megértették és átlátták, hogy a nehézségekből való kiutat a tanulás, a szakképesítés megszerzése jelentheti, ezért nagy öröm volt számunkra, hogy a tavalyi táborhoz hasonlóan idén is sokan jelezték, hogy szeretnének továbbtanulni, ez a közösség több tagját is arra motiválja, hogy érdemes célokat kitűzni és azokért küzdeni.
Ismét eredményes, tartalmas és jó hangulatú hetet töltöttünk Tiszaroffon.
Tiszaroff, 2016. július
