> Pénzügyi Ismeretterjesztés

Nyári tábor

Pénzügyi ismeretterjesztés

Balatonföldvár, 2017. július 10–19.

„…oktató jellegű órákon is részt vettünk. Az órák témája a pénzügy volt, illetve, alapvető pénzügyi információk átadása volt a cél. Először úgy gondoltunk rá, mint valami nehéz és unalmas dologra, amit csak túl kell élnünk. Aztán megtartották az első interaktív óránkat. Nagyon kellemesen csalódtunk, mert nemhogy nehéz, de unalmas sem volt. Tényleg nem volt az, ellenkezőleg, nagyon jól éreztük magunkat ez idő alatt…”

Lakatos Vivien, Balatonföldvár, 2017. július

 

„Hálás vagyok azért, hogy eljuthattam az idén önök által szervezett Balatonföldvári táborba. Szeretném megköszönni, hogy nem csak üdülésemről gondoskodtak, hanem az időm tartalmas eltöltéséről is. Értem ez alatt a különböző pénzügyismereti és más foglalkozásokon, és előadásokon való részvételt. Ezeken az alkalmakon sok új fogalommal ismerkedhettem meg, amelyek hasznosak lehetnek a későbbiekben, valamint betekintést nyerhettem Magyarország gazdasági sokoldalúságába.”

Gyurkó Ádám, Sárosoroszi, 2017. augusztus

 

A táborban részt vevő hátrányos helyzetű ösztöndíjas diákok Kárpátalja egész területéről érkeztek. A humán és reál tantárgyakban egyaránt kiemelkedően tehetségesek, tanulmányi versenyeken, diákolimpián vesznek részt határon innen és túl.

A tudatos pénzkezelés elsajátítását, az öngondoskodásra, takarékosságra való nevelést tűzte ki célul a nyári tábor oktatási része, ahol 40 kárpátaljai fiatal tölthetett el 10 napot pihenéssel, kikapcsolódással és tanulással.

A 2017. július 10. és 19. között megrendezett nyári táborban a diákok a Pénziránytű Alapítvány által nemrégiben kiadott Küldetések a pénz világában című tankönyv és munkafüzet segítségével, szakemberek irányításával tanulhattak pénzügyi és gazdasági ismereteket. A tábor minden résztvevője kapott egy ajándék tankönyvet és munkafüzetet a Pénziránytű Alapítvány jóvoltából, amelyet ezúton is hálásan köszönünk.

Balatonföldváron a diákok minden nap 2 x 45 perces foglalkozások keretében részt vettek a pénzügyi ismereteket oktató órán, s annak ellenére, hogy nyári szünet volt, nagyon konstruktívan és aktívan kapcsolódtak be a tanulási folyamatba. Az oktatók természetesen fokozottan figyeltek arra, hogy szemléletes és kooperatív órákat tartsanak a tankönyv alapján, melyek kevésbé megterhelők, s így juttatják a diákokat az új ismeretekhez, fejlesztve pénzügyi kompetenciájukat, bővítve pénzügyi és gazdasági ismereteiket. A fiatalok számára a használható, gyakorlati tudás megszerzése azt jelenti, hogy az ismereteket képesek legyenek a saját életükbe úgy beépíteni, hogy a pénzügyekben megalapozott és felelősségteljes döntéseket tudjanak hozni, átlátva a gazdasági folyamatokat.

A tanárok a pedagógiai módszerek széles tárházából, az elsajátítandó ismeret tükrében a klasszikus módszereket (magyarázat, előadás, elbeszélés) csak a legszükségesebb esetben használva, inkább a kollektív oktatási módszereket (kiselőadás, megbeszélés, vita) és a projekt módszereket (játék, szerepjáték, szimuláció) alkalmazva tanították a diákokat.

A Balatonnál eltöltött időszak terveink és reményeink szerint a diákokat hasznos ismeretekkel vértezte fel, melyekre sikeresen tudnak majd későbbi életükben építeni és a jövőjüket tudatosan tervezni.

A 10 nap alatti közös munka meghozta az elvárt eredményeket mind a diákok, mind pedig az oktatók számára. A fiatalok tanulmányaik során már találkoztak a pénzügyi ismeretekkel, de ezek főként gazdaságföldrajzi szemszögből mutatták be a pénz szerepét a világban. A gazdaságföldrajzot az ukrán alaptantervben meghatározott módon tanulták, az ott szokásos módszerekkel. A pénzügyi oktatásának köszönhetően a módszertani újítás kínálta eszköztárba láthattak bele, ami számunkra azért volt különösen érdekes és értékes, mert ezeket az újdonságokat éppen a pénzügyi ismeretterjesztésnek köszönhetően ismerhették meg.

És végül, de nem utolsósorban a programok adta kereteken belül különleges volt a pedagógusok és a diákok számára is először végig haladni az új tankönyvön, amely reményeink szerint sok iskolába fog eljutni, és mindenhol nagy örömmel és hasznosan fogják forgatni mind a diákok, mind a pedagógusok.

A tapasztalatokat a tábor végén összegeztük és ezekből egy tablót készítettünk a diákokkal. A támogatottak sok új ismerettel gazdagodtak, és jó volt látni, hogy a gondolkodásmódjuk is formálódott a pénzügyi ismeretterjesztés témakörében. Meglátásunk szerint azok a diákok, akik az oktatásban részt vettek, egyre tudatosabban kezdtek gondolkozni arról, hogy mikor és milyen döntéseket hoztak eddigi életük folyamán és mi segíthetne a jövőben a még eredményesebb döntések meghozatalában. További eredmény, hogy az ösztöndíjasok fontosabbnak tartják az öngondoskodást, melyhez elengedhetetlen az alapos ismeretszerzés, hogy a pénzzel kapcsolatos döntéseiket felkészülten és körültekintő módon hozzák meg.

 

Balatonföldvár, 2017. július